לכל עסק פרטי יש מספר רבדים חשובים, אנסה להציג כמה מהם:
מהות העסק - מהו העסק, מה הוא עושה, מהו מוכר או איזה שירות הוא נותן -החומרים, הצבעים, הסגנונות.
הרובד המסחרי, ניהולי - השיווק של העסק, המיתוג שלו, הצד הכלכלי, המאזנים והתזרימים, הספקים הלקוחות וההצגה בפני הלקוחות וכיוב'.
הרובד האישי - האדם שמקים את העסק הוא גם מי שמעצב אותו. הפחדים שלו, החשיבה שלו, הדברים שמניעים אותו, איך הוא קם בבוקר, מה קרה לו אתמול וכמה מוטיבציה יש לו. כל אלו, יחד עם הדברים שהוא ראה וחווה בחיים, מלווים אותו וישפיעו על החלטותיו ותגובותיו לספקים, ללקוחות ולמצבים שונים ביום יום.
לכל רובד יש להתייחס, לנתח ולהתאים לאופי העסק. שימו לב- המוצר שלכם הוא אומנם חשוב מאוד אך הוא רק נקודה בתוך כל השרשרת.
בעסק קטן, כמו גם בגדול, ישנם מרכיבים רבים שמשתנים בהתאם לגודלו של העסק וסוגו. ישנם תחומים שבהם אין לנו את ההתמחות המתאימה ולכן אנו נותנים לאנשים אחרים לעשות עבורנו. לדוגמא הצד המשפטי מנוהל בד"כ ע"י עו"ד, הצד הכלכלי ע"י רואה חשבון. אנחנו יודעים שכשאנחנו מקימים עסק לבד, אנחנו לא תמיד יכולים לעשות את הכל לבד. לפעמים, בעיקר בעסקים קטנים, מכיוון שמדובר בעסק קטן של אדם אחד שבו אין גב כלכלי חזק, אנו מנסים למזער ולעשות הכל, עד כמה שאנחנו יכולים, לבד בכדי לחסוך בכסף ובעלויות ולא לשלם לאנשים אחרים.התוצאה היא שבדברים מסוימים שהם הדברים שבהם אנחנו לא חזקים - אנחנו נתקעים ובנוסף אנחנו לא מספיקים לעשות את כל העבודה וההבחנה בין עיקר לטפל, בים העבודה השוטפת הולך לאיבוד. על מנת בכדי לעשות את זה לבד נדרשים, פרט להרבה מוטיבציה ופתיחות, גם הקדשת זמן ומיקוד.
המלצתי היא בשלב הראשון הוא לכתוב את כל השלבים של תהליך ה"עסק" שלכם:
לדוגמא:
שלב התכנון
שלב השיווק
שלב המכירה
שלב אחרי המכירה
שלב הבקרה
ושלב התמחור אשר נמצא כמעט בכל שלבי התהליך
מהות העסק - מהו העסק, מה הוא עושה, מהו מוכר או איזה שירות הוא נותן -החומרים, הצבעים, הסגנונות.
הרובד המסחרי, ניהולי - השיווק של העסק, המיתוג שלו, הצד הכלכלי, המאזנים והתזרימים, הספקים הלקוחות וההצגה בפני הלקוחות וכיוב'.
הרובד האישי - האדם שמקים את העסק הוא גם מי שמעצב אותו. הפחדים שלו, החשיבה שלו, הדברים שמניעים אותו, איך הוא קם בבוקר, מה קרה לו אתמול וכמה מוטיבציה יש לו. כל אלו, יחד עם הדברים שהוא ראה וחווה בחיים, מלווים אותו וישפיעו על החלטותיו ותגובותיו לספקים, ללקוחות ולמצבים שונים ביום יום.
לכל רובד יש להתייחס, לנתח ולהתאים לאופי העסק. שימו לב- המוצר שלכם הוא אומנם חשוב מאוד אך הוא רק נקודה בתוך כל השרשרת.
בעסק קטן, כמו גם בגדול, ישנם מרכיבים רבים שמשתנים בהתאם לגודלו של העסק וסוגו. ישנם תחומים שבהם אין לנו את ההתמחות המתאימה ולכן אנו נותנים לאנשים אחרים לעשות עבורנו. לדוגמא הצד המשפטי מנוהל בד"כ ע"י עו"ד, הצד הכלכלי ע"י רואה חשבון. אנחנו יודעים שכשאנחנו מקימים עסק לבד, אנחנו לא תמיד יכולים לעשות את הכל לבד. לפעמים, בעיקר בעסקים קטנים, מכיוון שמדובר בעסק קטן של אדם אחד שבו אין גב כלכלי חזק, אנו מנסים למזער ולעשות הכל, עד כמה שאנחנו יכולים, לבד בכדי לחסוך בכסף ובעלויות ולא לשלם לאנשים אחרים.התוצאה היא שבדברים מסוימים שהם הדברים שבהם אנחנו לא חזקים - אנחנו נתקעים ובנוסף אנחנו לא מספיקים לעשות את כל העבודה וההבחנה בין עיקר לטפל, בים העבודה השוטפת הולך לאיבוד. על מנת בכדי לעשות את זה לבד נדרשים, פרט להרבה מוטיבציה ופתיחות, גם הקדשת זמן ומיקוד.
המלצתי היא בשלב הראשון הוא לכתוב את כל השלבים של תהליך ה"עסק" שלכם:
לדוגמא:
שלב התכנון
שלב השיווק
שלב המכירה
שלב אחרי המכירה
שלב הבקרה
ושלב התמחור אשר נמצא כמעט בכל שלבי התהליך